Spojrzenie wstecz — historie z archiwum

Pierwszy pojazd Volvo

Pierwszy pojazd Volvo

Oto Jakob, pierwszy produkowany seryjnie samochód Volvo. 14 kwietnia 1927 r., na chwilę przed 10 rano, Hilmer Johansson wyjechał przez bramę fabryczną w Lundby w Göteborgu w Szwecji. Samochód i kierowca byli nieco spóźnieni na skutek dość kłopotliwego incydentu — samochód początkowo nie chciał jechać do przodu! Okazało się, że zębnik w tylnej osi został zamontowany do góry nogami. Kiedy tylko to poprawiono, samochód wyjechał z zakładu tak, jak to zaplanowano.

Prasa z entuzjazmem przyjęła nowy szwedzki samochód, ale sukcesu sprzedaży nie było. Wyprodukowano tylko 205 samochodów o nazwie ÖV4. Wkrótce firma Volvo zaczęła eksperymentować z budową samochodu ciężarowego z takim samym silnikiem i skrzynią biegów. W 1928 r. zaprezentowano LV Series 1, pierwszy samochód ciężarowy Volvo, a także pierwszy autobus Volvo.

Pionierzy elektryczności w 1924 r.

Pionierzy elektryczności w 1924 r.

Obecnie pojazdy elektryczne są postrzegane jako przyszłość branży transportowej, ale koncepcja nie jest nowa. Już w 1924 r. Berliet — poprzednik dzisiejszej firmy Renault Trucks — produkował elektryczny samochód dostawczy, który mógł przewozić 300 kg ładunku, miał moc czterech koni mechanicznych i osiągał prędkość 26 km/h. Silnik elektryczny był zasilany akumulatorem o pojemności 225 Ah i pozwalał przejechać między ładowaniami ok. 80 km.

Przedstawiony tutaj model był pierwotnie używany jako karawan. Ponieważ silnik elektryczny nie wytwarzał spalin i był cichy, pojazd idealnie nadawał się do powolnych procesji pogrzebowych. Teraz jest własnością Fundacji Berliet i jest obecnie wystawiony w centrali Renault Trucks w Lyonie we Francji.

W 1928 roku wyprodukowano pierwszy samochód ciężarowy Volvo

W 1928 roku wyprodukowano pierwszy samochód ciężarowy Volvo

Seria 1, pierwszy samochód ciężarowy wyprodukowany przez Volvo< samochód ciężarowy wyprodukowany przez Volvo, zjechał z linii produkcyjnej w Göteborgu w Szwecji 90 lat temu. Miał czterocylindrowy silnik o mocy 28 KM i dopuszczalną ładowność 1500 kg.

W tym czasie Volvo było nowo powstałą firmą, która zaledwie rok wcześniej rozpoczęła produkcję samochodów. Jej właściciele postanowili jednak przejść do segmentu samochodów ciężarowych, kiedy zorientowali się, że na rynku nie ma pojazdu, który mógłby sobie poradzić w surowym szwedzkim klimacie i trudnych warunkach drogowych. Nowa Seria 1, o prostej, ale niezwykle funkcjonalnej konstrukcji, oferowała jakość i niezawodność, której nie dorównywały samochody ciężarowe producentów spoza Szwecji. Błyskawicznie sprzedano pierwszych 500 pojazdów i niedługo później wyprodukowano kolejnych 500 — Serię 2.

Manhattan braci Mack

Manhattan braci Mack

Czy wiesz, że pierwszy pojazd z logo Mack był autobusem wycieczkowym? Ten 13-osobowy autobus służył firmie turystycznej w Prospect Park na Brooklynie przez osiem lat na początku XX wieku. Ostatecznie autobus został przekształcony w samochód ciężarowy i przejechał ponad milion mil, zanim zakończył pracę w 1923 roku.

Bracia Mack — John („Jack”), Augustus („Gus”) i William rozpoczęli karierę jako wytwórcy pojazdów zaprzęgowych na Brooklynie. W poszukiwaniu większej przestrzeni przenieśli produkcję z Brooklynu do Allentown w Pensylwanii w 1905 r. Aby odróżnić autobusy od pojazdów zaprzęgowych, produkowali je pod nazwą handlową „Manhattan”. Wkrótce bracia Mack rozpoczęli produkcję dostawczych samochodów ciężarowych na podwoziu autobusu, z silnikami Mack o mocy 50 KM.

pokowa jazda testowa na dystansie 3000 km

pokowa jazda testowa na dystansie 3000 km

Historia UD Trucks rozpoczęła się od jednego samochodu ciężarowego. W 1935 r. Kenzo Adachi założył firmę Nihon Diesel Industries, która trzy lata później opracowała pierwszy wyprodukowany w Japonii silnik wysokoprężny. W 1939 r. pierwszy samochód ciężarowy z silnikiem wysokoprężnym, LD1, był gotowy. Kenzo Adachi, dążący do zapewnienia najwyższej niezawodności pojazdu, osobiście przeprowadził legendarną jazdę testową LD1 na dystansie 3000 km. Choć w tamtym czasie drogi w Japonii były gruntowe, a cały kraj był pokryty siecią wąskich dróg i mostów, podczas testowego przejazdu nie poluzowała się żadna śruba ani nie pękła żadna sprężyna. Od tego czasu firma UD Trucks zawsze wykracza ponad przeciętność.

„Built like a Mack”

„Built like a Mack”

Seria B Mack Trucks produkowana od 1953 do 1966 roku pozostaje jedną z najbardziej udanych serii samochodów ciężarowych w historii firmy. Połączenie mocy, niezawodności i oszczędności paliwa wyznacza nowe standardy w amerykańskim przemyśle transportowym. Od zewnątrz charakterystyczna zaokrąglona kabina samochodu ciężarowego stanowiła wyraźny kontrast z pudełkowymi konstrukcjami innych modeli.

Seria B obejmowała szeroką gamę klas wagowych i zespołów napędowych, co czyniło ją niezwykle wszechstronną i łatwą w adaptacji do wielu różnych zastosowań. Jednak najdłużej trwającym dziedzictwem serii B jest motto kampanii promocyjnej: „Built like a Mack”. Hasło to nie tylko nadal znajduje się na koszulkach i pamiątkach Mack Trucks, ale stało się także wyrażeniem powszechnie używanym w Ameryce, określającym coś, co jest niezwykle solidne i niezawodne.

Od maszyn rolniczych i leśnych po maszyny budowlane

Od maszyn rolniczych i leśnych po maszyny budowlane

Końcowy przegląd i uzupełnianie płynów w ciągniku Volvo-BM Boxer 350 na linii montażowej Bolinder-Munktell w Eskilstunie w Szwecji, w połowie lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. W modelu Boxer 350 wprowadzono całkowicie nowy układ napędowy. Był solidny i wytrzymały, toteż stosowano go także w ładowarkach kołowych, wozidłach i koparko-ładowarkach. W latach 1959–1967 wyprodukowano ogółem 28 439 sztuk tego modelu.

W 1973 roku nazwa firmy zmieniła się na Volvo BM AB w celu wzmocnienia tożsamości Volvo i zwiększenia nacisku na sprzęt budowlany. Cztery lata później firma postanowiła całkowicie porzucić sektor rolniczy i leśny, i skoncentrować się wyłącznie na maszynach budowlanych. W kolejnych latach niektóre z najlepszych maszyn wyprodukowanych kiedykolwiek przez Volvo zostały wprowadzone na place budowy na całym świecie. Od 1995 roku firma znana jest jako Volvo Construction Equipment. Do końca lat 90. XX wieku nazwa marki zawierała litery „BM”.

Wprowadzenie turbosprężarki w samochodach ciężarowych

Wprowadzenie turbosprężarki w samochodach ciężarowych

Po wprowadzeniu na rynek w 1951 r. model L395 Titan był największym dotychczasowym samochodem ciężarowym Volvo Trucks, ale inżynierowie Volvo chcieli jeszcze bardziej zwiększyć moc silnika bez istotnego zwiększania masy ani zużycia paliwa. Odpowiedzią była technologia turbo, która w tamtym czasie była używana tylko na statkach, w lokomotywach i samolotach.

Firma Volvo Trucks była pierwszym producentem, który zaprojektował turbosprężarkę na tyle małą, by zmieściła się pod maską samochodu ciężarowego. W ten sposób udało się zwiększyć moc o 35 KM (z 150 do 185 KM), dodając zaledwie 25 kg. Doprowadziło to do premiery modelu L395 Titan Turbo w 1954 r. Ponieważ był sukcesem, silniki turbo wprowadzono także do małych i średnich samochodów ciężarowych, a konkurenci ruszyli w pośpiechu, aby nadrobić zaległości. Silnik turbo wkrótce stał się standardem branżowym, a w 1980 r. firma Volvo Trucks wyprodukowała swój ostatni pojazd bez turbosprężarki.

Ponad 100 lat zakładu w Lyonie

Ponad 100 lat zakładu w Lyonie

W 2016 r. 100-lecie istnienia świętował historyczny zakład Renault Trucks w Lyonie. Między 1916 a 1917 rokiem Marius Berliet zbudował w tym mieście kompleks przemysłowy obejmujący dzielnice Saint-Priest i Vénissieux. Kompleks składał się z ogromnych budynków rozdzielonych szerokimi alejami, rozmieszczonych zgodnie z logiką linii montażowych. Zajmował obszar prawie 400 hektarów. Od 1916 r. w zakładzie zmontowano prawie 15 000 samochodów ciężarowych CBA dostarczonych armii francuskiej podczas I wojny światowej.

W latach trzydziestych XX wieku kolejny etap rozbudowy zaowocował powstaniem dużych biur przeznaczonych do prowadzenia prac administracyjnych. Po II wojnie światowej zakład nadal się rozwijał. Do 1974 r. 24 000 samochodów ciężarowych wyprodukowanych w zakładach Berlieta stanowiło połowę produkcji francuskiej, a prawie 60% pracowników firmy pracowało w zakładzie w Lyonie. Obecnie zakład zatrudniający 4000 pracowników jest renomowanym centrum doskonałości w kilku obszarach technicznych, takich jak rozwój silników i technologia hybrydowa.

Ponad 160 lat historii zakładu w Köping

Ponad 160 lat historii zakładu w Köping

W 1856 roku Otto G. Hallström założył w Köping w Szwecji Köpings Mekaniska Verkstad (Warsztat Inżynieryjny w Köping). Firma produkowała przede wszystkim maszyny — tokarki, wiertarki i frezarki. Jej największymi klientami były warsztaty kolejowe i fabryki broni. W 1926 r. niedawno powstała firma AB Volvo złożyła w Köpings Mekaniska Verkstad pierwsze zamówienie na skrzynie biegów. W następnym roku firma Volvo wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód.

W 1930 r. firma Volvo, dzięki produkcji samochodów osobowych i ciężarowych, szybko stała się ważnym klientem Köpings Mekaniska Verkstad. To zdjęcie pokazuje produkcję skrzyń biegów w 1930 r. W 1942 r. zakład Köpings Mekaniska Verkstad stał się częścią Volvo. W 2016 roku zakład świętował 160-lecie istnienia. Organizacja produkcji układów napędowych Grupy Truck w Köping liczy około 1500 pracowników wytwarzających i montujących skrzynie biegów do samochodów ciężarowych, autobusów i wozideł Volvo. Zakład produkuje również napędy morskie dla Volvo Penta i zaopatruje zakłady Grupy Volvo w Ameryce Północnej i Południowej w elementy przekładni.

Zakład w Skövde wyprodukował pierwszy silnik w 1907 r.

Zakład w Skövde wyprodukował pierwszy silnik w 1907 r.

Fabryka w Skövde w Szwecji jest obecnie światowej klasy zakładem produkcyjnym zaopatrującym Grupę Volvo w silniki wysokoprężne i komponenty. Główne procesy to odlewanie, obróbka skrawaniem i montaż. Cała fabryka silników zatrudnia około 2800 pracowników.

Fabryka montażowa była gotowa do działania w 1975 roku, jednak historia zakładu Skövde sięga aż do 1868 roku. Wtedy to John G Grönvall założył odlewnię i warsztat mechaniczny Sköfvde, gdzie do 1907 roku produkowano głównie piły ramowe, piece żelazne i turbiny. Pierwszy silnik wyprodukowano w 1907 r. W latach dwudziestych XX wieku firma Volvo stała się ważnym klientem, a w 1935 r. firma AB Volvo kupiła własną fabrykę silników. Budowa nowej fabryki montażowej silników rozpoczęła się w 1973 roku i trwała dwa lata.

Obecnie fabryka ta należy do zakładu produkcji układów napędowych Grupy Trucks w Skövde. W październiku 1975 r. fabryka F była gotowa do produkcji silników z wydajnością 60 000 sztuk rocznie. Obecnie w fabryce F są montowane silniki HDE13 i HDE16.

130 lat pracy i zaangażowania w zakładzie Arvika

130 lat pracy i zaangażowania w zakładzie Arvika

Historia szwedzkiej fabryki Arvika jest naprawdę fascynująca. Wszystko zaczęło się w 1885 r. od małej kuźni, która rozwinęła się tak bardzo, że stała się główny zakładem Grupy Volvo produkującym ładowarki kołowe. Zakład Arvika położony jest głęboko w szwedzkim lesie, z dala od dużych miast z infrastrukturą transportową i pracownikami. Jak więc udało mu się osiągnąć sukces? Odpowiedź jest prosta: źródłem sukcesu stali się pełni energii ludzie, którzy odważyli się myśleć nieszablonowo.

Założyciel firmy, Per Andersson, był innowatorem o wielkich zdolnościach biznesowych. Działalność rozpoczął od sprzedaży nieskomplikowanych pługów, ale później zaczął produkować odlewy i kosiarki. W 1898 r. firma podpisała z dealerem umowę na sprzedaż 2500 kosiarek rocznie. Te szwedzkie maszyny szybko zyskały renomę zagranicą, a zyskanie klientów w RPA, Australii i Ameryce Południowej sprawiło, że obroty fabryki Arvika błyskawicznie rosły. Tuż przed wybuchem II wojny światowej firma miała ponad 700 pracowników, sprzedawała rocznie 15 000 maszyn rolniczych i zajmowała teren o powierzchni 280 000 metrów kwadratowych.

W 1960 roku firma została przejęta przez AB Bolinder-Munktell w Eskilstunie. W tym samym roku cała centrala spłonęła. Mimo to w ciągu kilku następnych dziesięcioleci udało się zwiększyć produkcję koparko-ładowarek, rozściełaczy asfaltu i koparek gąsienicowych. W 1966 r. zakład wyprodukował pierwszą ładowarkę kołową. W 1995 roku, po połączeniu Grupy Volvo i amerykańskiego przedsiębiorstwa Michigan/Euclid, Grupa Volvo stała się wyłącznym właścicielem firmy znanej od tej pory pod nazwą Volvo Construction Equipment.

Obecnie Arvika to zaawansowany technologicznie zakład zatrudniający około 1000 pracowników.