Cieszący się wielkim uznaniem elektryczny autobus hybrydowy na trasie 60 w Göteborgu

Od maja ubiegłego roku elektryczny autobus hybrydowy Volvo był poddawany testom na trasie 60 w Göteborgu. Cały projekt został właśnie podsumowany, a wyniki pokazują, że nowe autobusy są lubiane przez pasażerów i kierowców, a także przez osoby mieszkające wzdłuż trasy.

Volvo Buses bierze udział w projekcie UE Hyperbus wraz z przedsiębiorstwem transportu publicznego Västtrafik, Obszarem Gospodarczym Göteborga, Göteborg Energi, a także z miejskim Urzędem Ruchu i Transportu Publicznego.

W ramach projektu hybryda elektryczna Volvo, pokonująca siedem kilometrów bez generowania hałasu i spalin, jest poddawana testom. System ładowania umożliwia zmniejszenie spalania oleju napędowego i emisji spalin o 75 procent w porównaniu z obecnymi autobusami z silnikiem diesla. Ogólne zużycie energii jest mniejsze o 60 procent.

Västtrafik przeprowadziło ankietę wśród pasażerów podróżujących na trasie 60, wśród kierowców elektrycznych autobusów hybrydowych oraz wśród osób mieszkających wzdłuż trasy, pytając o wrażenia, jakie wywierają na nich nowe autobusy. Wyniki pokazują, że większość pytanych pozytywnie ocenia nowe hybrydy i że cały projekt zagościł w świadomości zainteresowanych: 7 na 10 pytanych odpowiedziało, że wie o tej inicjatywie.

Duża część ankietowanych uważa także, że należy inwestować w autobusy zoptymalizowane pod kątem ochrony środowiska, zasilane alternatywnymi źródłami energii. Większość pasażerów stwierdziła, że byłaby gotowa zapłacić pół korony więcej, by pomóc sfinansować większą liczbę elektrycznych autobusów hybrydowych.  

- Wielu ludziom podobają się autobusy hybrydowe, ponieważ są ciche i wygodne. Bardzo budujące jest to, że użytkownicy autobusów gotowi są zapłacić więcej za rozwiązanie bardziej przyjazne środowisku - komentuje Hanna Björk strateg ds. ochrony środowiska w Västtrafik.

Fakt, że elektryczne autobusy hybrydowe są ciche, jest doceniany przez osoby mieszkające na trasie 60, z których 40 procent twierdzi, że autobusy hybrydowe są dla nich mniej uciążliwe od konwencjonalnych autobusów. Personel także chwali sobie nowe hybrydy, wskazując na ochronę środowiska jako największą zaletę. Pozytywnie odnoszono się także do komfortowego i cichego środowiska pracy.

- Badanie podkreśla największe zalety hybryd elektrycznych zarówno dla użytkowników, kierowców i mieszkańców miast. Autobusy tego typu radzą sobie świetnie w dużych miastach, jednocześnie pomagając spełniać  nasze standardy ochrony środowiska - mówi Hanna Björk.

- Bardzo cieszy nas pozytywne przyjęcie, z jakim spotkały się nasze elektryczne autobusy hybrydowe. Coraz więcej miast wprowadza autobusy zasilane prądem. Są dużo wydajniejsze w porównaniu z autobusami z silnikami diesla, a ponieważ są tak ciche, czynią środowisko miejskie przyjemniejszym do życia - stwierdza Per Bengtsson, kierownik projektu Hyperbus, Volvo Buses.

Autobusy będą kontynuować normalną pracę do lipca tego roku. Volvo planuje rozpocząć produkcję seryjną elektrycznych autobusów hybrydowych na początku roku 2016. Projekt Hyperbus jest współfinansowany przez Life+, program UE finansujący projekty środowiskowe.


Fakty na temat elektrycznego autobusu hybrydowego Volvo

• Zużywa 60 procent mniej energii i wytwarza 75 procent mniej dwutlenku węgla w porównaniu z porównywalnym autobusem z silnikiem diesla.
• Prąd elektryczny wykorzystywany przez autobus do szybkiego i sprawnego ładowania baterii na zajezdniach produkowany jest za pomocą siły wiatru. ‎Ładowanie trwa od 6 do 8 minut.
• Elektryczny autobus hybrydowy pracuje cicho i nie produkuje spalin na odcinku około 7 kilometrów bez potrzeby ponownego ładowania na trasie.