Współpraca Volvo Buses i ABB nad elektromobilnością

Volvo Buses i ABB podpisały umowę partnerską dotyczącą automatycznych stacji ładowania przeznaczonych dla hybrydowo-elektrycznych i w pełni elektrycznych autobusów Volvo. Współpraca pozwoli obu firmom dostarczać miastom kompleksowe rozwiązania dla autobusów elektrycznych.

W ramach globalnej umowy partnerskiej Volvo Buses będzie dostarczać autobusy elektryczno-hybrydowe i w pełni elektryczne. Z kolei ABB będzie zapewniać standardowe rozwiązania technologiczne umożliwiające szybkie ładowanie pojazdów elektrycznych.

 - Niezmiernie cieszy nas fakt zawiązania partnerstwa z firmą ABB. Wspólnie jesteśmy w stanie zaoferować kompleksowe i konkurencyjne rozwiązania dla miast na całym świecie, które chcą przejść na zrównoważony system transportu miejskiego - komentuje Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.
 - Autobusy elektryczno-hybrydowe i w pełni elektryczne to przyszłość publicznego transportu miejskiego. Na tym polu Volvo będzie współdziałać z kilkoma globalnymi graczami, w tym z ABB.

 - Bardzo nas cieszy nawiązanie współpracy ze światowym liderem branży transportowej, którego wizja e-mobilności jest zbieżna z zaangażowaniem ABB na rzecz energii i wydajności dla lepszego świata - mówi Pekka Tiitinen, dyrektor działu Dyskretnej Automatyki i Ruchu w ABB.  – Tempo procesów urbanizacyjnych jest obecnie na najwyższym poziomie w historii, co stawia coraz poważniejsze wyzwania infrastrukturze transportowej miast na świecie. Nasza współpraca umożliwi nam wspieranie zrównoważonych i wydajnych rozwiązań transportowych mogących sprostać tym wyzwaniom.

Współpraca obejmuje prace nad rynkową standaryzacją technologii szybkiego automatycznego ładowania pojazdów. Technologia ta może składać się z protokołu komunikacyjnego pomiędzy infrastrukturą ładującą i e-busem, z elektrycznego interfejsu i specyfikacji systemu automatycznego połączenia (ACS). System ACS umieszczony jest na dachu autobusu i łączy pojazd z układem szybkiego ładowania na wybranych stacjach ładowania.

Pierwszym wspólnym projektem będzie wdrożenie Hybryd Elektrycznych Volvo i automatycznych stacji ładowania e-busów w systemie transportu publicznego w Luksemburgu. Od 2015 roku potencjalnie 12 Hybryd Elektrycznych Volvo, obsługiwanych przez operatora Sales-Lentz, będzie jeździć na istniejących liniach autobusowych Luksemburga.

Firma Sales-Lentz znana jest z tego, że chętnie przyjmuje wszelkie nowości i była pierwszym europejskim operatorem autobusów hybrydowych Volvo już w 2009 roku. Ten projekt to kolejny dobry przykład współpracy publiczno-prywatnej pomiędzy Sales-Lentz, władzami Luksemburga a Volvo Buses. Projekt jest zintegrowany z Luksemburską Siecią Mobilności (LMN), która łączy różne projekty transportowe w Wielkim Księstwie Luksemburga w celu wykorzystania ich synergii i rozwijania wspólnej przyszłościowej wizji mobilności.

Hybryda Elektryczna Volvo, zużywająca do 60% mniej energii niż konwencjonalne autobusy napędzane silnikiem diesla, zostanie oficjalnie zaprezentowana na wystawie IAA w Hanowerze we wrześniu tego roku. Pierwsze w pełni elektryczne autobusy Volvo zostaną wprowadzone do użytku w 2015 roku w ramach projektu ElectriCity w Goteborgu w Szwecji.

Firma Volvo Buses wprowadziła na rynek swój pierwszy autobus hybrydowy w 2009 roku i do tej pory dostarczyła prawie 1600 hybryd do 21 krajów na świecie. Firma Volvo Buses jest liderem w branży elektromobilności. 

Jako lider technologii energetycznych i automatyki, firma ABB odgrywa kluczową rolę w rozwijaniu zrównoważonego transportu poprzez dostarczanie wydajnych rozwiązań dla infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Technologia ABB zapewnia inteligentne sieci infrastruktury i najlepszą bezawaryjność przy jednoczesnym zachowaniu dobrej jakości energii w sieci. ABB, jako lider rozwiązań szybkiego ładowania, od 2010 roku dostarczył ponad 1500 układów szybkiego ładowania prądem stałym przeznaczonych do pojazdów pasażerskich na całym świecie, a także wprowadził sieci ładujące dla użytkowników motoryzacyjnych, komunalnych, rządowych i detalicznych, w tym sieci ogólnokrajowe w Holandii, Estonii i Danii.

Fakty na temat elektrycznego autobusu hybrydowego Volvo
• Autobus wyposażony jest w silnik elektryczny zasilany akumulatorami litowymi. Posiada także mały silnik diesla.
• Autobus ładuje się w krótkim czasie na stacjach ładowania poprzez łącze na dachu.
• Autobus może pokonać około siedmiu kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, poruszając się cicho i bez generowania jakichkolwiek emisji.
• Pozwala na zatrzymywanie się na przystankach w zamkniętych pomieszczeniach.
• Oszczędność paliwa rzędu 75%
• Zmniejszenie zużycia energii o 60%
• Zmniejszona emisja CO2 o 75%
• ‎Ładowanie na stacji końcowej trwa zaledwie 6 minut

Fakty na temat w pełni elektrycznego autobusu Volvo
• Napęd elektryczny na całym odcinku trasy, cichy i bezemisyjny
• Pozwala na zatrzymywanie się na przystankach w zamkniętych pomieszczeniach.
• Zmniejszenie zużycia energii o 80%
• Nie generuje żadnych emisji spalin
• Zmniejszona emisja CO2 o 99%
• ‎Ładowanie na stacji końcowej trwa zaledwie 6 minut

Fakty na temat automatycznych układów szybkiego ładowania firmy ABB
• Standardowe układy ładowania wykorzystujące sprawdzony i bezpieczny protokół CCS (EN61851-23)
• Rozwiązania umożliwiające ładowanie na trasie i na bazie
• Elastyczne podłączanie do różnych sytuacji sieciowych
• Rozwiązania zdalnego zarządzania i serwisowania wraz z oprzyrządowaniem wysokiej jakości zapewnia najlepszą bezawaryjność w branży
• Powiązane usługi ABB oferują elastyczność w podłączaniu do systemów wartości dodanej, łatwą modernizację i wydajność kosztową
• Konfiguracje z kilkoma poziomami mocy do 300 kW są dostępne zależnie od danego autobusu i lokalizacji
• System Automatycznego Połączenia umożliwia płynne połączenie z dachem autobusu Volvo bez potrzeby ingerencji ze strony kierowcy