Jeśli samochody ciężarowe mogą jechać w bliskiej odległości od siebie, w wyniku mniejszego oporu powietrza poprawia się ich ekonomika paliwowa. Do 25% paliwa spalanego przez samochód ciężarowy pochłania opór powietrza, więc im bliżej siebie jadą pojazdy, tym większe są możliwości oszczędzania w tym zakresie. Dzięki wykorzystaniu technologii bezprzewodowej samochody mogą jechać w konwoju w zaledwie jednosekundowych odstępach. Dzięki komunikacji bezprzewodowej pojazdy automatycznie dopasowują do siebie nawzajem prędkość i hamowanie.
„Zasadniczo oznacza to, że czas reakcji na hamowanie jest zredukowany do zera, co z kolei poprawia bezpieczeństwo i minimalizuje tzw. efekt akordeonu związany z korkami na drodze”, mówi Anders Kellström, Project Manager odpowiedzialny za uczestnictwo Volvo Group w europejskim konwoju Truck Platooning Challenge.
Dziś jazda w konwoju po drogach europejskich nie jest możliwa, ponieważ w różnych krajach obowiązują różne przepisy dotyczące bezpiecznej odległości pomiędzy samochodami ciężarowymi podczas podróży. Holandia zainicjowała europejski konwój Truck Platooning Challenge w celu wskazania i omówienia zmian, których należy dokonać w ustawodawstwie europejskim dotyczącym transportu, aby ułatwić wprowadzenie konwojów. Wszyscy europejscy producenci samochodów ciężarowych zostali zaproszeni do przyjazdu w konwojach ze swoich krajów na końcowe wydarzenie w Rotterdamie w kwietniu.
Volvo Group będzie prowadzić trzy samochody ciężarowe w konwoju z Göteborga do Rotterdamu w Holandii przez Danię, Niemcy i Belgię. We współpracy ze Szwedzkim Urzędem Transportowym i miastem Göteborg zorganizuje w Göteborgu seminarium połączone z rozpoczęciem podróży. Seminarium będzie poświęcone kwestiom poprawy efektywności transportu za pomocą jazdy w konwojach i autonomicznego kierowania. Podobne spotkanie zostanie zorganizowane przez Volvo Trucks w Brukseli 5 kwietnia 2016 roku.
„Jesteśmy przekonani, że konwoje mają wiele zalet, szczególnie dla naszych klientów, ale także dla społeczeństwa, dzięki oszczędności paliwa, zmniejszeniu emisji spalin i lepszej efektywności transportu. „Branża transportowa wraz z resztą społeczeństwa musi zmierzyć się z takimi problemami jak harmonizacja przepisów, a jednocześnie promować wprowadzenie konwojów w Europie”, mówi Anders Kellström.
Przedstawiciele mediów mogą uzyskać więcej informacji, kontaktując się z Kiną Wileke, tel. +46 (0)31 323 7229 lub +46 (0)765 537229.