Umowa obejmuje wyprodukowanie i dostarczenie 35 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów z napędem hybrydowym, w tym 25 autobusów Volvo 7900 Hybrid o długości od 11,8 metra do 12,15 metra oraz 10 przegubowych autobusów Volvo 7900 Hybrid o długości od 17,5 metra do 18,75 metra.
Pojazdy zostaną wyprodukowane we wrocławskiej fabryce Volvo, a ich przekazanie do PKM Sosnowiec jest zaplanowane do końca września 2017 roku.
Autobusy hybrydowe Volvo 7900 Hybrid zostaną przeznaczone na potrzeby transportu publicznego i będą jeździły na 67 liniach obsługiwanych przez PKM Sosnowiec na zlecenie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego.
Seryjna produkcja autobusu hybrydowego Volvo rozpoczęła się we wrocławskiej fabryce w 2010 roku. Od momentu wprowadzenia na rynek pierwszych hybryd, Volvo sprzedało w sumie ponad 2200 zelektryfikowanych autobusów operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we flocie PKM Świerklaniec na liniach miejskich w Tarnowskich Górach, we flocie MPK Wrocław oraz na linii miejskiej obsługiwanej przez MPK Inowrocław.
Wprowadzenie do produkcji miejskiego autobusu hybrydowego stanowiło początek strategii firmy Volvo związanej z elektromobilnością. Obecnie Volvo Buses oferuje kompletną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – autobus elektryczny Volvo 7900 Electric.
Podstawowe informacje o autobusach hybrydowych Volvo 7900 Hybrid, Euro 6
• Do 39% niższe zużycie paliwa w porównaniu z analogicznym autobusem napędzanym silnikiem diesla.
• O 40-50% niższa emisja spalin.
• Cicha eksploatacja bez produkcji spalin na przystankach.
• Pojazd zasilany elektrycznie/ olejem napędowym lub biodieslem.
• Wyposażony w silnik elektryczny, akumulatory i mały silnik diesla.
• Silnik diesla (Volvo D5) spełnia najnowsze standardy UE dotyczące emisji spalin, Euro 6.
• System napędowy to hybryda równoległa, co oznacza, że silnik wysokoprężny i silnik elektryczny mogą pracować niezależnie od siebie.
• Akumulatory są ładowane energią generowaną podczas hamowania pojazdu.
• Silnik elektryczny jest wykorzystywany przede wszystkim do przyspieszenia od stanu zatrzymania do 15 -20 km / godz.
Na zdjęciu:
Małgorzata Durda - Dyrektor ds. Sprzedaży Autobusów, Volvo Polska i Marek Pikuła – Prezes Zarządu PKM Sosnowiec po podpisaniu umowy na dostawę 35 autobusów hybrydowych Volvo