Ta technologia już od jakiegoś czasu jest stosowana w samochodach osobowych. Pomimo tego eksperci uważali, że nie jest możliwe opracowanie takiego wyświetlacza do samochodów ciężarowych. Uważano, że problemy techniczne są nie do pokonania, ale Roberson i jego zespół dowiedli, że jest inaczej. Problem polega na tym, że wyświetlacz w samochodzie ciężarowym jest usytuowany pod innym kątem, a poza tym musi wytrzymywać potężne wibracje i uwzględniać ograniczenia fizyczne wynikające z obciążenia ładunkiem. Roberson ze swoim zespołem stworzył największy jak dotąd wyprodukowany wyświetlacz, o widoczności siedmiokrotnie większej niż w samochodzie osobowym i dwukrotnie większym obrazie.
Następnym krokiem po zakończeniu prac nad technologią będzie opracowanie strategii informacyjnej. Trzeba będzie zdecydować, jakie informacje wyświetlać i co ważniejsze, kiedy to robić, aby pomagać kierowcy, a nie rozpraszać go. Volvo Group dysponuje wiedzą i doświadczeniem w planowaniu dostarczania informacji, które zapewnią, że kierowca nie będzie widzieć komunikatu na desce rozdzielczej lub przedniej szybie w sytuacji, gdy będzie musiał skupiać uwagę na czym innym, na przykład w czasie przejazdu przez ruchliwe skrzyżowanie. Ale wciąż jest jeszcze trzeba przeprowadzić wiele badań.
„Rozpraszanie wzroku to główny problem bezpieczeństwa na drodze. Chwila nieuwagi wystarczy, aby zdarzył się wypadek” — mówi Peter Kronberg, Safety Director i rzecznik Volvo Group w sprawach bezpieczeństwa na drodze. Jego pogląd potwierdzają wyniki ostatnich badań nad zachowaniem i nieuwagą w naturalnych warunkach jazdy. W badaniach wykorzystano dane z monitorowania zachowań kierowców podczas codziennej jazdy. „Dostarczanie kluczowych informacji za pośrednictwem wyświetlacza przeziernego może pomagać kierowcy w skupianiu uwagi na drodze. Ale wyświetlacz przezierny może mieć także inne oddziaływanie na jazdę poza miastem i w mieście, i dlatego tak ważne są prace nad rozwijaniem koncepcji i badania” — wyjaśnia.
W największym spośród przeprowadzonych dotychczas na całym świecie badań bezpieczeństwa na drodze — SHRP2 — Volvo Group ocenia dane odpowiadające 3000 lat jazdy. „To wielkie źródło informacji, które pomogą nam opracować jeszcze lepsze sposoby wspierania kierowców. Nasze podejście do kwestii bezpieczeństwa koncentruje się na człowieku, a naszym celem jest zapewnienie kierowcy jak najlepszego wsparcia, aby interakcja była prosta i bezpieczna” — mówi Peter.
Część projektu wiąże się z badaniem, jak często kierowca spuszcza drogę z oczu w czasie jazdy i jakiego rodzaju informacje są cenne dla kierowców. W następnym kroku konieczne będą próby na drodze, aby przetestować technologię w dłuższym okresie. Wydaje się, że system będzie równie przydatny dla kierowców autobusów, jak i operatorów maszyn budowlanych.
Wyświetlacz przezierny to jedna z analizowanych przez Volvo Group koncepcji bezpieczeństwa, z którą jest związana wizualna interakcja człowiek-maszyna*. Roberson uważa, że jeśli stanie się rzeczywistością, będzie możliwe rozwijanie tej technologii. „Następnym krokiem będzie wykorzystanie jako wyświetlacza całej przedniej szyby, co umożliwi rozbudowanie bezpośredniego widoku o elementy wirtualne. Inną opcją jest jeszcze szersze myślenie i wykorzystanie całej kabiny” — podsumowuje.
*Interakcja człowiek-maszyna to interakcja między człowiekiem i różnymi rodzajami maszyn.