Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu na przedniej szybie kierowcy samochodów ciężarowych patrzą przed siebie

Celem opisanego tutaj projektu badawczego jest spowodowanie, aby kierowcy samochodów ciężarowych patrzyli przed siebie. Dzięki wyświetlaczowi przeziernemu informacje są przenoszone z deski rozdzielczej na przednią szybę, co może poprawić bezpieczeństwo na drodze. „Naszą ambicją jest osiągnięcie czołowej pozycji w obszarze interakcji z kierowcą, a to rozwiązanie techniczne może być ważnym elementem realizacji tego celu” — mówi Roberson Oliveira, kierownik projektu dotyczącego wykorzystania wyświetlacza przeziernego.
Kierowca testuje nową technologię w ruchu
Roberson Oliveira

Ta technologia już od jakiegoś czasu jest stosowana w samochodach osobowych. Pomimo tego eksperci uważali, że nie jest możliwe opracowanie takiego wyświetlacza do samochodów ciężarowych. Uważano, że problemy techniczne są nie do pokonania, ale Roberson i jego zespół dowiedli, że jest inaczej. Problem polega na tym, że wyświetlacz w samochodzie ciężarowym jest usytuowany pod innym kątem, a poza tym musi wytrzymywać potężne wibracje i uwzględniać ograniczenia fizyczne wynikające z obciążenia ładunkiem. Roberson ze swoim zespołem stworzył największy jak dotąd wyprodukowany wyświetlacz, o widoczności siedmiokrotnie większej niż w samochodzie osobowym i dwukrotnie większym obrazie.

Następnym krokiem po zakończeniu prac nad technologią będzie opracowanie strategii informacyjnej. Trzeba będzie zdecydować, jakie informacje wyświetlać i co ważniejsze, kiedy to robić, aby pomagać kierowcy, a nie rozpraszać go. Volvo Group dysponuje wiedzą i doświadczeniem w planowaniu dostarczania informacji, które zapewnią, że kierowca nie będzie widzieć komunikatu na desce rozdzielczej lub przedniej szybie w sytuacji, gdy będzie musiał skupiać uwagę na czym innym, na przykład w czasie przejazdu przez ruchliwe skrzyżowanie. Ale wciąż jest jeszcze trzeba przeprowadzić wiele badań.

„Rozpraszanie wzroku to główny problem bezpieczeństwa na drodze. Chwila nieuwagi wystarczy, aby zdarzył się wypadek” — mówi Peter Kronberg, Safety Director i rzecznik Volvo Group w sprawach bezpieczeństwa na drodze. Jego pogląd potwierdzają wyniki ostatnich badań nad zachowaniem i nieuwagą w naturalnych warunkach jazdy. W badaniach wykorzystano dane z monitorowania zachowań kierowców podczas codziennej jazdy. „Dostarczanie kluczowych informacji za pośrednictwem wyświetlacza przeziernego może pomagać kierowcy w skupianiu uwagi na drodze. Ale wyświetlacz przezierny może mieć także inne oddziaływanie na jazdę poza miastem i w mieście, i dlatego tak ważne są prace nad rozwijaniem koncepcji i badania” — wyjaśnia.

W największym spośród przeprowadzonych dotychczas na całym świecie badań bezpieczeństwa na drodze — SHRP2 — Volvo Group ocenia dane odpowiadające 3000 lat jazdy. „To wielkie źródło informacji, które pomogą nam opracować jeszcze lepsze sposoby wspierania kierowców. Nasze podejście do kwestii bezpieczeństwa koncentruje się na człowieku, a naszym celem jest zapewnienie kierowcy jak najlepszego wsparcia, aby interakcja była prosta i bezpieczna” — mówi Peter.
Część projektu wiąże się z badaniem, jak często kierowca spuszcza drogę z oczu w czasie jazdy i jakiego rodzaju informacje są cenne dla kierowców. W następnym kroku konieczne będą próby na drodze, aby przetestować technologię w dłuższym okresie. Wydaje się, że system będzie równie przydatny dla kierowców autobusów, jak i operatorów maszyn budowlanych.
Wyświetlacz przezierny to jedna z analizowanych przez Volvo Group koncepcji bezpieczeństwa, z którą jest związana wizualna interakcja człowiek-maszyna*. Roberson uważa, że jeśli stanie się rzeczywistością, będzie możliwe rozwijanie tej technologii. „Następnym krokiem będzie wykorzystanie jako wyświetlacza całej przedniej szyby, co umożliwi rozbudowanie bezpośredniego widoku o elementy wirtualne. Inną opcją jest jeszcze szersze myślenie i wykorzystanie całej kabiny” — podsumowuje.

*Interakcja człowiek-maszyna to interakcja między człowiekiem i różnymi rodzajami maszyn.

Nowości z całego świata