Zrównoważony rozwój wygra lub przegra w miastach

Profesor Xuemei Bai, czołowa ekspertka i liderka merytoryczna w dziedzinie urbanizacji i zrównoważonego rozwoju otrzymuje nagrodę Volvo Environment Prize za rok 2018. Ponad połowa ludności na świecie mieszka w miastach i trend ten staje się coraz silniejszy. W przyszłości będziemy potrzebować całkowicie innych sposobów planowania miast, budowania ich i zarządzania nimi, mówi Xuemei Bai.
Xuemei Bai

Od niepamiętnych czasów miasta były kolebką nowych pomysłów i ruchów. To się nie zmieniło — od rewolucji przemysłowej w Birmingham XVIII wieku po dzisiejszą zawrotną szybkość rozwoju gospodarczego w Bangalore w Indiach.

Nadzieja lepszego życia przyciąga do miast miliony ludzi na całym świecie. Po raz pierwszy w historii więcej ludzi mieszka w miastach niż na obszarach wiejskich. Ten sposób życia będzie dominować: do 2050 r. ponad dwie trzecie ludności na świecie będzie mieszkać w miastach.

„Urbanizacja stanowi zapewne jedną z największych transformacji społecznych w naszych czasach”, mówi Xuemei Bai, profesor w dziedzinie środowiska miejskiego i ekologii człowieka w Szkole Fennera zajmującej się środowiskiem i społeczeństwem na Australijskim Uniwersytecie Narodowym w Canberze.

Urodziła się i wychowała w Chinach, a następnie przez wiele lat mieszkała w Japonii. Obecnie jest obywatelką Australii i należy do grona najważniejszych ekspertów zajmujących się kwestiami związanymi z zapewnieniem lepszej jakości życia w szybko rozwijających się miastach i nadawaniem im bardziej zrównoważonego i odpornego charakteru. Jej zainteresowanie skupia się na Azji i Globalnym Południu. Podczas gdy na Północy kierunek zmian — niekiedy zakończonych sukcesem — stanowią miasta inteligentne, zielone i neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, takie miasta jak Lagos czy Nigeria powiększają się 100-krotnie i są ekologicznymi koszmarami. W ciągu zaledwie dwóch pokoleń populacja Lagos zwiększyła się z 200 000 do niemal 20 milionów. W mieście jest kilka zamożnych dzielnic, ale w większości panuje w nim chaos, na ulicach tworzą się olbrzymie korki, a wiele osób zamieszkuje w slumsach bez bieżącej wody ani kanalizacji i oddycha powietrzem pełnym dymu. Jak wskazują prognozy, jeśli liczba mieszkańców będzie nadal rosnąć, Lagos może się stać największą — 85-milionową — metropolią na świecie, co będzie mieć dramatyczne konsekwencje dla środowiska.

Jednak inne megamiasta rozrastają się jeszcze szybciej, na przykład Kanton i Pekin w Chinach czy Kinszasa w Demokratycznej Republice Konga. Faktem jest, że 10 najszybciej rozwijających się megamiast znajduje się w Azji i Afryce.

Xuemei Bai mówi:

„Czasem mówi się, że zrównoważony rozwój wygra lub przegra w miastach. Chciałabym pójść o krok dalej i powiedzieć, że zrównoważony rozwój wygra lub przegra w miastach Globalnego Południa”.

Nigdzie na świecie skala i tempo urbanizacji nie są tak przytłaczające jak w Chinach, a zjawiskom tym towarzyszy być może największa i najszybsza w historii migracja ludzi. W ciągu zaledwie 30 lat niemal 500 milionów ludzi przeniosło się ze wsi do największych chińskich miast. Dzięki temu Chiny mogą rozwijać gospodarkę w zdumiewającym tempie, ale te procesy skutkują zanieczyszczonym powietrzem, rzekami i glebą. Wprawdzie władze chińskie próbują naprawić niektóre z tych błędów, ale jest to zadanie, które wymaga pracy pokoleń.

Badania Xuemei Bai koncentrują się na tym, co należy robić podczas budowy obszarów miejskich. Wpływ miast na środowisko jest olbrzymi, ponieważ są one źródłem 75% emisji CO2 pochodzących z wykorzystania energii. Zrównoważony rozwój miast będzie mieć na celu upodobnienie do procesów zachodzących w naturalnych ekosystemach dzięki ograniczeniu pobierania zasobów i emisji szkodliwych substancji oraz zwiększeniu cyrkulacji energii.

„Musimy potraktować miasta jako złożony ekosystem zdominowany przez człowieka i zarządzać nimi w odpowiedni do tego sposób. Wierzę, że jeśli to zrobimy, przyszłość ludzi i ich miast nabierze jasnych barw” — mówi Xuemei Bai.

Uzasadnienie podane przez Volvo Environment Prize Foundation:

„Profesor Xuemei Bai należy do grona liderów merytorycznych najbardziej aktywnych w obszarze badań nad zrównoważonym rozwojem miast, pracuje nad projektami o różnych skalach i rozwiązuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne problemy dotyczące urbanizacji w Azji Wschodniej. Jej praca jest znakomitym przykładem zastosowania badań do polityki i praktyki”.

Potwierdza to wicekanclerz Australijskiego Uniwersytetu Narodowego, profesor Brian Schmidt, laureat nagrody Nobla w dziedzinie fizyki: 

„Xuemei Bai jest znakomitą, wyprzedzającą swoje czasy badaczką. Jej praca tutaj, w Azji, ma olbrzymie znaczenie dla współczesnych problemów. Badanie urbanizacji i nadawanie jej zrównoważonego charakteru ma bezpośredni związek ze współczesnością i niemal na pewno stanie się rozległą, dotyczącą całego świata dziedziną”.

Nagroda Volvo Environment Prize została ufundowana w 1988 roku i stała się jedną z najbardziej prestiżowych nagród na świecie w dziedzinie ochrony środowiska. Jest przyznawana co roku ludziom, którzy dokonali wybitnych odkryć naukowych w obszarze ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju. Nagroda w postaci dyplomu, szklanej rzeźby i 1,5 mln SEK zostanie wręczona podczas ceremonii w Sztokholmie 28 listopada 2018 r.

Aby uzyskać więcej informacji na temat nagrody Volvo Environment Prize i tegorocznego zwycięzcy, należy się skontaktować z członkiem jury, profesor Mary Scholes, Uniwersytet Witwatersrand, RPA,   e-mail: Mary.Scholes@wits.ac.za    Tel.: +27-11 7176507 

Aby uzyskać więcej informacji na temat laureata nagrody Volvo Environment Prize w roku 2018, przejdź na stronę: www.environment-prize.com 

/Podpis/

Xuemei Bai, profesor w Szkole Fennera zajmującej się środowiskiem i społeczeństwem na Australijskim Uniwersytecie Narodowym, Canberra, Australia, jest laureatką nagrody Volvo Environment Prize w roku 2018.     /Zdjęcie: Tore Marklund 

29 października 2018 r.

Dokładniejsze informacje można znaleźć na stronie volvogroup.com/press 

Grupa Volvo to jedna z największych firm specjalizujących się w produkcji samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz morskich i stacjonarnych układów napędowych. Grupa dostarcza również kompletne rozwiązania finansowe i serwisowe. Zatrudnia niemal 100 000 osób, prowadzi działalność produkcyjną w 18 krajach i jest obecna na ponad 190 rynkach. W 2017 roku obroty Grupy Volvo wyniosły około 335 mld SEK (35 mld EUR). Grupa Volvo jest spółką giełdową z siedzibą główną w Göteborgu (Szwecja). Akcje Volvo są notowane na giełdzie Nasdaq w Sztokholmie.

Form background image

Usługa subskrypcji

Related News

Informacje prasowe

Latest Press Release