Volvo Penta i Fountaine-Pajot przedstawiają w Cannes katamaran żaglowy z napędem elektrycznym

W ramach idei powrotu do natury Volvo Penta i Fountaine-Pajot prezentują na targach Cannes Yachting Festival 2019 koncepcyjny katamaran żaglowy z napędem elektrycznym.

Podczas targów Cannes Yachting Festival Volvo Penta zaprezentuje nową odsłonę systemu Saildrive – prototyp jego elektrycznej wersji. Nowe rozwiązanie, oferujące komfort żeglowania przy niskim poziomie wibracji i możliwość cichego cumowania, jest efektem wieloletniej współpracy ze stocznią Fountaine Pajot. Instalacja identyczna z elektrycznym prototypem została zamontowana na katamaranie Lucia 40.  

Nowe doświadczenia klientów

Prezentacja elektrycznego prototypu jest wynikiem rosnącego zainteresowania bezemisyjnymi łodziami i dojrzewaniem technologii elektromobilności. Firma Volvo Penta nie ograniczyła się jedynie do elektrycznego elementu napędowego, ale zastosowała podejście systemowe, ściśle współpracując ze stocznią Fountaine-Pajot, aby poznać wzorce korzystania przez klientów z całej łodzi. Elektryczny prototyp opera się na obszernej bazie danych stoczni Fountaine-Pajot dotyczącej korzystania z łodzi przez klientów. Baza ta pozwala dokładnie określić cykle rejsów dla szerokiego zakresu profili użytkowników.

„Informacje stoczni Fountaine-Pajot o użytkowaniu przez klientów mają kluczowe znaczenie dla projektu układu elektrycznego” – mówi Peter Granqvist, dyrektor ds. technologii w Volvo Penta. „Określenie profili klientów pozwala nam dokładniej przewidywać różne aspekty systemu, takie jak żywotność akumulatora, co z kolei zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkownika lub kapitana”.

Sprawdzona konstrukcja zapewnia większą moc i moment obrotowy

Technologia elektryczna Saildrive oparta jest na sprawdzonych projektach Volvo Group dotyczących elektromobilności – wiele elementów jest wspólnych. Akumulatory litowo-jonowe zasilają silnik elektryczny, który z kolei napędza śrubę Saildrive. Przy niskich prędkościach ten układ zapewnia większą moc i moment obrotowy niż silnik wysokoprężny o podobnych parametrach.

Urządzenia pokładowe, w tym klimatyzacja, mogą być zasilane z akumulatorów systemów nawet przez 12 godzin bez najmniejszego hałasu. Dzięki temu lepszy jest nie tylko kontakt z naturą, ale także nocny sen.

Zależnie od prędkości i warunków na morzu technologia może zapewnić do 4 godzin/20 mil bezemisyjnego żeglowania z wykorzystaniem zasilania elektrycznego, co stanowi idealne rozwiązanie w przypadku wrażliwych lub objętych ograniczeniami obszarów. Typową sytuacją może być wykorzystanie elektrycznego układu Saildrive do manewrowania podczas wchodzenia do portu i wychodzenia z niego, a także do zasilania „hotelowych” urządzeń (klimatyzacja itp.).

Zaawansowany elektroniczny interfejs użytkownika

W ramach pełnego podejścia systemowego zaadaptowano układ Electronic Vessel Control 2 (EVC2) Volvo Penta na potrzeby napędu Saildrive. Dzięki temu najnowsze elementy sterujące Volvo Penta i nowy interfejs operatora pozwalają nawigować i monitorować stan akumulatorów.

„Wprowadzenie wyświetlacza do monitorowania i nawigacji zintegrowanego z informacjami z elektrycznego układu napędowego zapewni żeglarzom lepszą funkcjonalność, prostszą obsługę, a także możliwość łatwego i bezpiecznego manewrowania w portach lub marinach” – kontynuuje Granqvist.

Poszukiwanie opinii branżowych na wczesnym etapie rozwoju produktu

„Cieszymy się, że możemy zaprezentować tę koncepcję na tegorocznych targach Cannes Yachting Festival” – mówi Björn Ingemanson, prezes Volvo Penta. „Prezentujemy system na wodzie, aby zachęcić zarówno użytkowników łodzi, jak i szkutników. To najnowszy przykład zbierania przez Volvo Penta opinii rynkowych na wczesnych etapach rozwoju nowej technologii, aby skonfrontować je z naszymi założeniami i udoskonalić produkt”.  

„Współpraca z Volvo Penta podkreśla wartość elektromobilności i zapotrzebowanie na nią wśród naszych klientów” – mówi Romain Motteau, wiceprezes zarządu Fountaine Pajot Group. „Żeglowanie bez hałasu to niezwykłe doświadczenie, a moc, którą ten silnik może osiągnąć przy niskich prędkościach, jest naprawdę imponująca”. „Oczekujemy, że naszych klientów zafascynuje to, co zobaczą w Cannes, i możliwości, jakie te rozwiązania otworzą pewnego dnia przed żeglarzami”.

Specyfikacja techniczna łodzi demonstracyjnej Lucia 40:

  • Do 12 godzin cichego cumowania na zasilaniu akumulatorowym (np. bez uruchamiania generatora do zasilania klimatyzacji).
  • Sprawne manewrowanie przy niskich prędkościach dzięki wysokiemu momentowi obrotowemu/ciągowi.
  • Napęd elektryczny 2x15 kW:
    • Zasięg przy napędzie elektrycznym ok. 27 mil morskich przy prędkości 5 węzłów i 17 mil morskich przy prędkości 6 węzłów.
    • Najwyższa prędkość 8 węzłów, maks. 1 godzina.
    • 2x ładowarki 5 kW.
    • Zespół prądotwórczy 2x7,2 kW.
  • Akumulatory 2x20 kWh, czas ładowania 3 godz.
  • Zdefiniowane scenariusze rejsów (np. czarter 24/7 Charter, czarter ½ tygodnia, weekend itd.).
  • Najnowszy elektroniczny system sterowania statkami Volvo Penta, EVC 2, w połączeniu z unikatowym interfejsem do elektrycznego napędu w systemie Glass Cockpit.

Chcesz widzieć więcej? Obejrzyj film tutaj >

Pobierz zdjęcie w wysokiej rozdzielczości katamaranu żaglowego Fountaine-Pajot >
Pobierz zdjęcie w wysokiej rozdzielczości układu Saildrive >

Aby uzyskać więcej informacji, skontaktuj się z:

Jennifer Humphrey

Brand, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel.: wewn. +46 (0) 31 323 30 55
E-mail: jennifer.humphrey@volvo.com

Informacje pokrewne