Sztuczna inteligencja wchodzi do działania
20.09.19Obecnie sztuczna inteligencja to najmodniejsze hasło. Ta dziedzina technologii po prostu eksplodowała w ciągu ostatnich kilku lat, a branża motoryzacyjna przyspiesza jej rozwój. Pojazdy autonomiczne, które przestały być fikcją, wymagają najbardziej zaawansowanej dostępnej sztucznej inteligencji.
Sztuczna inteligencja to zdolność programu komputerowego lub maszyny do myślenia, uczenia się i podejmowania decyzji, czyli innymi słowy jest to technologia naśladująca proces ludzkiego poznania. Termin ten powstał w połowie lat 50. ubiegłego wieku, ale rozwój technologii nabrał ogromnego rozpędu w ciągu ostatnich kilku lat. Wynika to między innymi z szybkiego rozwoju pojazdów autonomicznych.
Henrik Kaijser jest specjalistą ds. sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia w Volvo Group. W CampX opracowuje rozwiązania sztucznej inteligencji do autonomicznych samochodów ciężarowych. Bardzo aktywnie współpracuje także z partnerem Volvo, firmą Nvidia, która opracowała najnowocześniejszą platformę dla sztucznej inteligencji w pojazdach autonomicznych.
Opracowywanie pojazdów autonomicznych jest niezwykle ciekawe, a jednocześnie trudne. Jestem przekonany, że pojazdy autonomiczne zwiększą bezpieczeństwo na naszych drogach.
Volvo pracuje obecnie nad wprowadzeniem na rynek w najbliższej przyszłości trzech autonomicznych rozwiązań.
Najważniejsze z nich to Vera, bezkabinowy pojazd elektryczny o futurystycznym wyglądzie. Pojazd Vera zaprojektowano pod kątem regularnego wymagania powtarzalnych zadań przy niskiej prędkości i na krótkich odległościach. Są to zadania wymagające precyzyjnego dostarczania dużych ilości towarów, na przykład w portach i na terenach fabryk lub centrów logistycznych.
Volvo pracuje także nad zastosowaniami drogowymi, z samochodami ciężarowymi kursującymi między dwoma węzłami. Te samochody ciężarowe są podobne do tradycyjnych i osiągają większą prędkość niż Vera.
Trzecie rozwiązanie jest wdrażane w projekcie w Norwegii. Sześć autonomicznych samochodów ciężarowych Volvo FH będzie transportować wapień na pięciokilometrowym odcinku (częściowo w tunelach) pomiędzy kopalnią i kruszarką. Klient, spółka Brønnøy Kalk AS, kupuje rozwiązanie zapewniające transport między dwoma węzłami, ale nie samochody ciężarowe — ten model biznesowy ma szanse zyskać na popularności w przyszłości.
Sztuczna inteligencja obsługuje obecnie percepcję, czyli umożliwia pojazdowi „widzenie” otoczenia, na przykład lokalizacji innych pojazdów i pieszych lub występowania dziur i wybojów na drodze. W przyszłości sztuczna inteligencja będzie wykorzystywana do wielu innych celów. „Sztuczna inteligencja pozwala nam nawigować w ruchu drogowym, przewidywać działania innych użytkowników drogi i wiele więcej” — mówi Henrik Kaijser.