„Akumulatory są niezwykle intrygujące”

Jeśli uważasz, że akumulatory do pojazdów elektrycznych są podobne do tych w elektrycznych urządzeniach gospodarstwa domowego, telefonie komórkowym, a nawet do akumulatora rozruchowego w tradycyjnym samochodzie z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym — zastanów się! Akumulatory trakcyjne w pojazdach elektrycznych są bardzo skomplikowane, ponieważ muszą spełniać wiele trudnych i rozbieżnych wymagań.

„Systemy magazynowania energii w pojazdach są niezwykle interesujące, ponieważ są bardzo złożone, a projektowanie ich wymaga interdyscyplinarnej współpracy” — mówi Susanne Bjärsvik, dyrektor ds. systemów magazynowania energii w Grupie Volvo.

Susanne zajmuje się akumulatorami od 12 lat i wraz z zespołem opracowała akumulator do pierwszego hybrydowego samochodu Volvo doładowywanego z zewnątrz. Teraz, gdy kieruje zespołem zajmującym się systemami magazynowania energii w Grupie Volvo, musi pokonać jeszcze więcej wyzwań. Przede wszystkim gama elektryfikowanych pojazdów jest szeroka: autobusy, samochody ciężarowe, sprzęt budowlany, łodzie i zastosowania przemysłowe. Mają one różne potrzeby.

Jednym z priorytetów jest zmniejszenie masy. Akumulatory do wielkich pojazdów nadal są bardzo ciężkie. Jeden może ważyć ok. 500 kg, a w samochodzie ciężarowym jest ich średnio sześć. Oczywiście ważny jest zasięg pojazdu, a zwiększanie go powoduje zwiększanie masy akumulatora.

Akumulator do samochodu ciężarowego ma tysiące ogniw litowo-jonowych, a sześć akumulatorów sprawia, że trzeba monitorować bardzo wiele ogniw, aby zapewnić wydajność i długi okres eksploatacji. 

Ogniwa litowo-jonowe są trochę jak dzieci. Musisz chronić je przed uderzeniami, ciepłem i zimnem — a one lubią temperaturę około 25–30°C. Musisz zapewnić im odpowiednie warunki, aby zachowały jak najdłużej możliwości sprawnego działania.

Akumulatory mają systemy sterowania na różnych poziomach, aby zoptymalizować ich wydajność zgodnie z potrzebami klientów. Zaletą Grupy Volvo, w porównaniu z producentami akumulatorów do samochodów osobowych, jest posiadanie wielu informacji o klientach — o obsługiwanych przez nich trasach, preferencjach dotyczących miejsc ładowania akumulatorów, temperaturach i topografii tras i wielu innych — pozwalających skalibrować oprogramowanie pod kątem optymalizacji okresu działania i wydajności akumulatorów.

„Rozwój systemów sterowania jest naprawdę ekscytujący, a w przyszłości zwiększy się wykorzystanie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w tej dziedzinie” — dodaje Susanne Bjärsvik.

CampX by Volvo Group

Poznaj więcej ludzi w CampX

Innowacje obejmują szeroki zakres kompetencji. 

Poznaj więcej ekspertów CampX tutaj
Skontaktuj się z nami na CampX by Volvo Group

Skontaktuj się z nami

Czy Ty lub Twoja firma chcielibyście dowiedzieć się więcej o CampX by Volvo Group?

Skontaktuj się z nami