Zbliża się wielki start elektromobilności

Dział ds. elektrycznego układu napędowego w CampX pracuje nad zastąpieniem silnika spalinowego elektrycznym i jednostką sterującą, a Grupa Volvo osiągnęła pozom umożliwiający rozpoczęcie w najbliższych latach wielkoskalowej produkcji pojazdów elektrycznych do pewnych zastosowań. Po dziesięcioleciach badań i rozwoju zbliża się prawdziwa zmiana technologii.

Zespołem kieruje Azra Selimovic, dyrektor ds. elektrycznego układu napędowego, zajmująca się alternatywnymi układami napędowymi od 2005 roku, kiedy Grupa Volvo rozpoczęła prace nad hybrydowymi samochodami ciężarowymi i autobusami.  

„Uczestnictwo we wprowadzaniu tak wielkiej zmiany technologicznej to coś wspaniałego. Można to porównać do rozpoczęcia przez Ford Motor Company masowej produkcji samochodów osobowych na początku XX wieku. Będzie to miało wielki wpływ na przyszłe pokolenia” — mówi Azra Selimovic.

Autobusy elektryczne Volvo już od jakiegoś czasu jeżdżą po drogach, ale inne pojazdy są jeszcze na wczesnych etapach rozwoju. Produkcja seryjna Volvo Electric FL i FE rozpoczyna się od ograniczonej liczby samochodów ciężarowych na rynki europejskie w drugiej połowie 2019 r. Inne zastosowania są wciąż na wczesnym etapie rozwoju.

Elektryfikacja rodzi zarówno wyzwania, jak i szanse dla Grupy Volvo.

„Jednym z wyzwań jest stworzenie wysokowydajnych, ale jednak niedrogich produktów.  Musimy spojrzeć na system jako całość i dopilnować, aby udoskonalenia, na przykład w elektrycznej jednostce napędowej, zapewniły nam oszczędności energii, których potrzebujemy, abyśmy mogli zmniejszyć liczbę akumulatorów, a tym samym obniżyć koszty systemu” — mówi Azra Selimovic.

Przez lata opracowywaliśmy potrzebne do tego narzędzia i metody i coraz szybciej rozwiązujemy problemy dotyczące nowych produktów.

Kolejne wyzwanie wynika stąd, że silniki elektryczne są stosowane w wielu różnych rodzajach pojazdów: w autobusach, samochodach ciężarowych i sprzęcie budowlanym, a także w zastosowaniach morskich i przemysłowych. Silnik musi spełniać wymagania dotyczące wydajności i działać w całym okresie eksploatacji tych pojazdów.

„Szukaliśmy wspólnych mianowników i opracowaliśmy platformę, którą po modyfikacjach można wykorzystać w większości naszych zastosowań” — wyjaśnia Azra Selimovic.

„Jest to oczywiście skomplikowany proces, ale daje nam również przewagę nad wieloma konkurentami. Korzystamy z synergii i ekonomii skali, ponieważ samochody ciężarowe i autobusy nie są jedynymi pojazdami, nad którymi pracujemy”.

Zespół zajmujący się z elektromobilnością koncentruje się teraz nad możliwościami instalowania produktów, to znaczy łatwością ich montażu, oraz zwiększeniem wolumenu produkcji, co pozwoli obniżyć ceny. Jak mówi Azra Selimovic: „Wtedy nastąpi prawdziwy start”.

CampX by Volvo Group

Poznaj więcej ludzi w CampX

Innowacje obejmują szeroki zakres kompetencji. 

Poznaj więcej ekspertów CampX tutaj
Skontaktuj się z nami na CampX by Volvo Group

Skontaktuj się z nami

Czy Ty lub Twoja firma chcielibyście dowiedzieć się więcej o CampX by Volvo Group?

Skontaktuj się z nami